دا نام کتاب روایت خاطرات سیده زهرا حسینی است که در مورد جنگ ایران و عراق و به اهتمام سیده اعظم حسینی نگاشته شده و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌است. دا، در گویش کردی و لری به معنی مادر است و زهرا حسینی با انتخاب این عنوان سعی کرده به موضوع مقاومت مادران ایرانی در طول جنگ ایران و عراق بپردازد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این کتاب مهم ترین و تأثیرگذارترین کتاب در زمینهٔ خاطره‌نگاری جنگ هشت سالهٔ ایران و عراق محسوب می‌شود.

 

این کتاب اواخر شهریور ۱۳۸۷ برای نخستین بار منتشر شده و رونمایی از این کتاب ششم آبان‌ماه ۸۷ انجام شد. این کتاب با هفتاد چاپ و فروش بیش از پنجاه هزار نسخه در کمتر از ۶ ماه رکورد تازه‌ای را در زمینه نشر کتاب در ایران ثبت کرد. این کتاب توانست در طی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به یکصد و بیست و نهمین چاپ خود برسد و در صدر لیست پرفروش ترین کتابهای این دوره از نمایشگاه دست یابد. در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این کتاب به چاپ یکصد و سی و هفتم رسید.[۱]

در نخستین  که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران برگزار شد، دا به عنوان پرمخاطب‌ترین کتاب  معرفی شد. این کتاب در حال حاضر در حال ترجمه به سه زبان انگلیسی، اردو و ترکی استانبولی است.

خلاصهٔ داستان[ویرایش]

خاطرات بیان شده در دو شهر بصره و خرمشهر است و سالهای محاصرهٔ خرمشهر توسط نیروهای عراقی محور مرکزی کتاب را تشکیل می‌دهد. حسینی در آن زمان دختر هفده ساله‌ای بوده و گوشه‌ای از تاریخ جنگ را بازگو می‌کند که غالباً به اشغال و فتح خرمشهر مربوط می‌شود .

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، در اين جلسه محسن مومني رييس حوزه هنري ضمن بيان برخي از ابعاد ارزشمند خاطرات "دا" گفت : با اينكه كتاب "دا" ركورد فروش قابل توجهي در آثار دفاع مقدس به خود اختصاص داده و با استقبال بي نظيري مواجه شد است اما حقيقتا بايد اعتراف كنيم كه هنوز به دست همه نرسيده است . عليرغم اينكه اين كتاب در نوع خود بي نظير بوده و جمع كثيري از مردم،انتشارات سوره مهر را با اين اثر مي شناسند و به اين خاطر تحسين مي كنند ، اما به هر حال هنوز همه از آن مطلع نيستند.

وي افزود: از روز اول كه خاطرات خانم حسيني را از خرمشهر شنيديم و قرار شد خاطرات ايشان جمع آوري شده و به شكل كتاب ارائه گردد، به دليل جذابيت اين خاطرات اين نكته را مورد توجه خود قرار داديم كه اين خاطرات قابليت تبديل شدن به فيلم را دارد و بايد تبديل به فيلم بشود .تا امروز هم گروه هاي مختلفي براي اقتباس از اين كتاب اعلام آمادگي كردند ا ما ما به دنبال فرد مورد اعتمادي بوديم كه سابقه هنري قابل تكيه اي داشته باشد ،‌ كه به لطف خدا اين امر تحقق پيدا كرد و اميدواريم به ياري خداوند و شهداي خرمشهر بتوانيم بخشي از ايثارگري هاي و مقاومت اين ملت شريف را به نمايش بگذاريم .

 

منوچهر محمدي به عنوان تهيه كننده اين مجموعه با بيان اين نكته كه متولد آبادان بوده و خود از نزديك با برخي از حوادث آغازين جنگ روبرو بوده است گفت : وقتي كار توليد اين سريال به من پيشنهاد شد من اول امتناع كردم نه استقبال . به دلايل متعددي از جمله اينكه احساس مي كردم كار واقعا دشوار و مشقت باري است كه اساسا دردسر ها و سختي هاي خاصي دارد . گاهي نپذيرفتن كار دليل كراهت نيست ،‌ برعكس به دليل فهمي است كه انسان از پيچيدگي كار دارد . و گاهي انسان بعضي از كارها را به دليل قداست اين كارها نمي پذيرد. در مورد اين كتاب و بحث خود خرمشهر هم نظرم همين بود . تا بالاخره بعد از چندين ماه رفت آمد من زمان خواستم تا يك بار ديگر كتاب را بخوانم و تحليل اوليه خودم را ارائه بدهم و در صورت موافقت برويم سراغ گام بعدي.

وي افزود : نخستين چيزي كه در اين كتاب براي من ارزش دارد اثبات يك حرف جديد است كه ما براي نسل جديد و نسل آيندمان بايد بزنيم . كه اين حرف «جنگ تحميلي» نام دارد . ما هيچ آمادگي به معناي متعارف نداشتيم . مهم ترين وجه اين قصه ما اين است كه يك ملت در برابر يك ارتش ايستاده است . اين شايد اولين معناي مهم مورد نظر ما باشد و اگر همگي حول محور همين مفهوم بگرديم شايد بتوانيم به سوالي كه چندين سال است خيلي باب شده پاسخ دهيم . نسل جوان ما اكنون مي پرسند اصلا چرا جنگ شروع شد ؟ حتما شما يك كاري كرديد . حتما شما مي خواستيد انقلابتان را صادر كنيد كه جنگ شده است .اتفاقات خرمشهر به نظر من يكي از اصلي ترين پاسخ ها به اين سوالات آن هم به انساني ترين شكل آن است . مردم اين شهر مردمي عادي بودند كه هر روز صبح بيدار مي شدند و مي رفتند دنبال حيات روزمره شان و يكدفعه با چنين هجومي رو به رو مي شوند و نكته در اين جاست كه مي ايستند و ايستادگي مي كنند . اگر بتوانيم اين روايت را خوب در بياوريم در سطح تفكري كلان خدمت بزرگي در اين راستا انجام داده ايم .

 

در پايان اين نشست زهرا حسيني راوي كتاب "دا" ضمن اعلام آمادگي براي همكاري با اين گروه خاطر نشان كرد: خدا را شكر مي كنم كه خداوند بازهم اين امكان را به من داد و به اين كتاب عنايت كرد. البته بايد يادآوري كنم كه من نويسنده اين كتاب نيستم و فقط راوي آن هستم زيرا اين اشتباه دردسرهاي زيادي را براي من به همراه داشته است. مي گويند اگر مي خواهيد چيزي را خراب كنيد يكبار بسازيد اگر هم مي خواهيد آباد كنيد يكبار بسازيد. نكته جالب اين است از وقتي كه قصه ساخت سريال شكل گرفت هميشه يكي از گزينه هاي من آقاي محمدي و آقاي اسعديان بودند . چون من جلوه هاي ويژه خاك سرخ را خيلي دوست داشتم و با مضمون طلا و مس هم بسيار خوب ارتباط برقرار كردم . اميدوارم مثل ساير كارهايتان نسبت به اين ملت ، نسبت به اين نظام ، به خصوص نسبت به شهداي اين مردم به خوبي اداي دين كنيد.

پروژه سريال "دا" به تهيه كنندگي منوچهر محمدي و كارگرداني همايون اسعديان به سفارش و سرمايه حوزه هنري آغاز به كاركرد و اينك در مرحله پژوهش و نگارش فيلمنامه است .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








دسته بندی : زندگینامه شهدا ,  فرهنگی ,  دفاع مقدس ,   , 
برچسب ها :